Novice, dogodki in prireditve
In memoriam – Marko Brecelj (30. 4. 1951 – 4. 2. 2022)
nedelja, 20. februarja 2022
Četrtega februarja 2022 se je poslovil Marko Brecelj. Bil je pesnik, kantavtor, glasbenik, upornik, mladinski in socialni delavec, pionir slovenskega performansa, legenda. V minulih 50 letih je zelo zaznamoval kulturni prostor jugosfere, saj je njegova kultna osebnost vztrajno spreminjala mišljenjske vzorce tudi onstran meja države.
Bojan Adamič je zelo dobro sodeloval z Brecljem na glasbenem področju. Na festival Omladina (Mladinski festival) v Subotici leta 1974 je Brecelj prejel nagrado Zveze skladateljev Jugoslavije, ko je pod Adamičevo taktirko zapel skladbo Duša in jaz. Na tem festivalu je bilo skupno prijavljenih 733 skladb, izvajali so jih 32, samo 18 pa jih je prišlo tudi v finale. Po koncertu so zapisali, da je Brecelj publiko očaral tako s skladbo v stilu bluza, kot tudi s svojim stilom interpretacije. Sam pa je dejal: “Kaj bi se delal skromnega, prišel sem, da bi zmagal.”
V letu 1974 sta skupaj izdala tudi album Cocktail, kjer sta zamešala mentol, kot sta poimenovala prvo stran plošče, in podgane, kot sta poimenovala drugo. Breclja pa so v medijih označili kot enfant terrible slovenske kulturne scene.
Bojan Adamič je v velikem intervjuju leta 1994 v reviji Magazin z novinarjem Rokom Zavrtanik-om, takole opisal sodelovanje z Markom Brecljem pri pripravi albuma Cocktail:
Ti aranžmani so zagotovo med najboljšimi, kar sem jih kdaj napravil. Pa tudi Brecelj je bil eden boljših avtorjev – izvajalcev, kar sem jih poznal. Izredno sem ga cenil. Čeprav sva imela tudi – za tretjo osebo – zelo čudne pogovore, kot so bili z njim vsi. A to sem pri njem enostavno odštel… V začetku je name gledal s silnim nezaupanjem. Potem kasneje mi je kot v pohvalo rekel: Saj ti tudi nič ne zastopiš, ampak razlika pri tebi je ta, da vsaj poslušaš. To je bilo po njegovo… Cocktail je tako dobro napravil, da mi je čisto vseeno kaj sicer govori. Meni je žal, da sva ostala le pri enem albumu. Ker ta je šel po celi Jugoslaviji, in je eden najbolje prodajanih albumov sploh…
Leta 1975 je Bojan Adamič prejel Veliko zlato plaketo SOKOJ za najboljši orkestralni aranžma na 16. festivalu zabavne glasbe v Opatiji za skladbo Marka Breclja Rastemo.
Ob 100. obletnici rojstva Bojana Adamiča leta 2012 je Brecelj v Kosovelovi dvorani Cankarjevega doma v Ljubljani izvedel samostojni koncert z naslovom Mojstru, ker me odkril, ki ga je posvetil Adamiču.
V časopisu Delo pa so 12. 3. 2015 zapisali:
Štiri desetletja so minila, kar sta se srečala dva izjemna umetnika velikih generacijskih in glasbenih razlik, Marko Brecelj in Bojan Adamič. Skupaj sta se znašla pri albumu Cocktail, ki sta ga zamešala iz dveh osnovnih sestavin – mentola in podgan. Prva stran (mentol) je ponudila pesmi Same prave stvari, Črni Peter, Škandal v rdečem baru in Hiškar Rogač, druga stran (podgane) pa je prinesla pesmi Požar, Duša in jaz, Alojz valček, Časopis in Gozd.
Brecljeve pesmi je aranžiral Bojan Adamič, ki je tudi dirigiral spremljevalnima zasedbama Ansambel Bojana Adamiča in Plesni orkester RTV Ljubljana. Skladbo Hiškar Rogač pa je Brecelj izvedel skupaj z zasedbo Sedem svetlobnih let. S tremi člani te zasedbe (Boris Bele, Borut Činč, Andrej Veble) je po izidu Cocktaila ustanovil znamenite Buldožerje.
Cocktail je kaj kmalu postal kulten izdelek slovenske popularne glasbe, ki je bil težko dosegljiv, vse pesmi pa so že skorajda ponarodele. Tu je še treba opozoriti na znamenito pesem Alojz valček, ki jo je posvetil (svojemu) profesorju matematične fizike Alojzu Kodretu.
V Galeriji Vžigalica v Ljubljani so 8. 2. 2022 odprli razstavo V milosti – Prešerna posprava Marka Breclja. Med drugim so zapisali:
Brecelj se je rodil 30. aprila 1951 v Sarajevu. Leta 1974 je objavil samostojni album Cocktail v sodelovanju z aranžerjem Bojanom Adamičem, ki ga mnogi še danes štejejo za enega najboljših kantavtorskih albumov. Na njem je prispeval pesmi, kot so Alojz valček, Črni Peter, Škandal v Rdečem baru, Požar ter Duša in jaz.
Marko Brecelj je bil kljub hudi bolezni, s katero se je boril tri leta, do zadnjega trenutka poln načrtov in idej. Prav na kulturni praznik naj bi v Ljubljani v galeriji Vžigalica zaskvotal obstoječo galerijsko postavitev s predmeti in dokumenti iz mehkoterorističnih akcij ter z odlomki iz performativne prakse glasbenih nastopov.
Otvoritev razstave 8. 2. 2022 je žal minila brez njegove prisotnosti.