Bojan Adamič – filmski amater, snemalec, režiser
Bojan Adamič je ustvarjal tudi na filmskem področju. Poleg fotoaparata je imel namreč pogosto s seboj tudi filmsko kamero, s katero je snemal na številnih družinskih in službenih potovanjih, v Planici, Cannesu, na padalskem mitingu, Sinjski Alki, na številnih folklornih festivalih, Slovenski popevki, jazz festivalih, …
Dokumentarni filmi tako predstavljajo še en njegov obširni umetniški opus, ki je bil v slovenskem prostoru do sedaj nepoznan. V vlogi filmskega režiserja ali amaterskega snemalca je zanj film, kot je sam dejal, predstavljal glasbo, samo drugačne vrste. Menil je namreč, da ni dovolj en sam način izražanja, zato je neizmerno užival v obeh konjičkih—fotografiranju in filmanju. Želel je ujeti vsak trenutek, tako ali drugače. Pogosto je snemal iz vlaka, letala, ladje, rad je imel vodo, rože, pokrajino, obraze, predvsem pa razne detajle. Privlačile so ga noše in tako je npr. Zagrebški folklorni festival posnel kar 9 let zapored. Bil je poznavalec in ljubitelj umetnosti, tako glasbene, kot fotografske in filmske (tudi kot filmar/snemalec/režiser). Predvsem so ga zanimali eksperimenti s filmskimi motivi. Cenil je znanje, originalnost in improvizacijo, izredno je bil naklonjen vsemu novemu in drugačnemu. Nikoli, tako kot v glasbi, ni hotel biti všečen, temveč vedno inovativen in inventiven, skratka originalen.
Filmi, ki jih je posnel in potem režiral, trajajo v povprečju med 11 in 25 minut, nekateri so ČB, drugi barvni, so N8-mm in S8-mm, vsi pa seveda nemi. Večinoma je filmal/snemal iz roke, pogosto pa tudi s stojalom.
Filmski opus, ki ga predstavlja teh 88 filmskih kolutov, je nastajal 20 let v obdobju med 1960 in 1980. Razdelimo ga lahko na pet vsebinskih sklopov:
Gostovanja
-
Z Armijo, verjetno v letih 1961 – 68 na Madžarskem, v Romuniji, na Poljskem, na 8. festivalu vojnih orkestrov v Skenderiji
-
7 krat s PORL-om (Plesni orkester Radia Ljubljana), imamo samo eno letnico 1964 na Češkoslovaškem, na Dunaju, na Poljskem, Romuniji Ukrajini in SZ
-
S Slovenskim oktetom v Holandiji leta 1979 in v Moskvi, ter Leningradu
-
Na Mednarodnem srečanju pihalnih orkestrov
Festivali
-
Najpomembnejši so zapisi Zagrebškega folklornega festivala (Medžunarodna smotra – foklora Zagreb), kar 8 let zapored (1970 do 1977). Posnete so skupine v mimohodu, plesi, noše. Izredno zanimiv je film iz leta 1976, ki je tudi režiran.
-
Kurentovanje na Ptuju in v okolici, 1972, 73
-
Zagrebška popevka 1971
-
Slovenska popevka 1964
-
Jazz na Bledu 1962, 63
-
IV. Festival Omladina v Subotici 1964
-
Festival v Rio de Janieru 1967, 68
-
Cannes – MIDEM 1968, 70
-
Filmski festival, verjetno v Zagrebu (gost Kirk Douglas)
Športni dogodki
-
Svetovno prvenstvo v gimnastiki (Miro Cerar), 1970 – napisal tudi himno!!
-
Svetovno prvenstvo v drsanju
-
SPENT 1965
-
Smučarski skoki v Šiški in Planici
-
Padalski miting
-
Revija na ledu
-
Sinjska Alka
-
Konji v Lipici
-
Rally Monte Carlo
Potovanja
-
Gvineja – zrežiran film z napisi
-
Đerdap in Krapina – zrežiran film
-
Paris I II III
-
Kanada I II
-
Holandija 1979
-
Priština in Skopje
-
Plitivice, slapovi Krke, Beograd
-
Mostar, Sarajevo, Istanbul, Moskva, Gruzija, Berlin, Benetke
Razno
-
Snemanje filma Winetou v Paklenici
-
Skupščina Ljubljana – morda proslava ob dnevu OF. Od blizu zelo dobro posneti J.B. Tito, Jovanka, France Popit, Sergej Kraigher, Stane Kavčič, Edvard Kardelj, Pepca Kardelj, Mitja Ribičič, Josip Vidmar, Cene Vipotnik, Miha Marinko, Vida Tomšič
-
Priprave za gradnjo urgentnega bloka v Ljubljani
-
Izbor Miss Slovenije
Bojan Adamič je snemal izključno samo zase, oziroma za družino. V nobenem izmed intervjujev nismo zasledili niti z besedo omenjenega njegovega filmskega/režiserskega ustvarjanja. Lahko torej rečemo, da je to delal izključno za svojo umetniško dušo. Da je torej filmal/snemal in sestavljal oz režiral iz lastnega zadovoljstva in navdiha, pri sestavljanju filmskih kadrov pa se seveda izraža njegov, specifičen pogled na režijo.
Umetniška ali dokumentarna vrednost njegovih del se bo pokazala sčasoma. Filmski opus 88 digitaliziranih filmskih kolutov vsebuje namreč izredno veliko različnih tako glasbenih, kot folklornih ali popotniških zanimivih dokumentarnih posnetkov, kot so posebni tudi njegovi scenariji pri sestavljanju reportaž iz festivalov, potovanj ali snemanja rož na vrtu.
Zahvaljujemo se Kud JaReM in Studio MEG za pobudo, da se predstavi Bojana Adamiča tudi kot filmskega amaterja. Janez Meglič je imel izredno veliko dela z regeneracijo filmov in z digitalizacijo, skupaj z Gregorjem Megličem sta izvrstno sinhronizirala filme, ki so del obeh dogodkov 26. marca in 22. aprila 2013 z naslovom Bojan Adamič in njegovih 24 sličic.
Vključujejo:
-
Projekcijo filmov Pokrajina, Obrazi, Na domačem vrtu in 40 stopinj. Pri prvih dveh filmih je to izredno zanimiv izsek vsebine Adamičevih filmov, ki ju je pripravil Janez Meglič. Druga dva filma pa sta prikazana v režiji Bojana Adamiča, kar je vsekakor pri predstavitvi njegovega filmskega opusa še posebej pomembno. Vsi filmi pa so si tudi sinhronizirani z Adamičevo glasbo, kar je izvrstno delo Gregorja Megliča.
-
Zanimivo likovno razstavo, nastalo na Adamičevo glasbo, edinstveno razstavo take vrste, pobudo za katero je dal Roman Veras.
-
Intervju z Bojanom Adamičem junija 1993 pred premiero muzikla Sneguljčica, ki ga je takrat pripravil Janez Meglič.
-
Razstavo Adamičevih fotografij pustnih mask Zven maske – fotografske mojstrovine Bojana Adamiča, kot gostujočo razstavo Pokrajinskega muzeja Ptuj Ormož, ki pa je na ogled samo na Aljaževini do konca aprila 2013.